Klarar din Jaguar / Land Rover / Range Rover vintern?

/ ”Alla Tjänstebilar” – ett utdrag.

Att kategorisera vad som utgör en bra vinterbil är inte det lättaste. Det handlar mycket om var i landet man bor och vilken typ av körning man gör. Viktigast är valet av vinterdäck som är anpassade till den körning du gör.

Bor man i storstadsområden och inte kör ut på landet eller till kusten där luftfuktigheten bidrar till att bilda is på vägarna, då duger ett friktionsdäck alldeles utmärkt. Viktigt är bara att inte snåla och köpa billiga däck. Kontinentala friktionsdäck är något som vi svenskar ska hålla oss borta ifrån.

Däcken är alltså den viktigaste säkerhetsutrusningen på en bil. Grundförutsättningen är att bilen ska vara utrustad med rätt typ av vinterdäck och att dessa inte är för gamla. Gummi är ett organiskt material och har därför ett ”bäst före” datum. Ju äldre däcken är, desto sämre prestanda har de, framförallt på is.

Det gäller att komma ihåg att ingen bil är bättre än den som sitter bakom ratten. Det är du som bilförare som måste anpassa dig efter rådande förhållanden. Ingen bil kan än så länge tänka åt dig eller förutse hur övriga trafikanter beter sig. Var också noga med att välja rätt bil för just din körning och följ inte bara trender. Det handlar om din säkerhet och ekonomi. Kör försiktigt!

Läs hela artikeln här >>Klarar din bil vintern_Håkan Nilsson

Tips!
Se över dina däck nu!
Nya vinterdäck har ett mönsterdjup på 9-10 mm och enligt lag ska det vara minst 3 mm.
Bromssträckan och vattenplaningsrisken ökar dramatiskt när mönsterdjupet på vinterdäck kommer ner till 5 mm och under, var uppmärksam och byt i tid.

 

 

Kommentera Dela

Kommentera

Please type the characters of this captcha image in the input box

Vänligen skriv in tecknen i fältet ovan för att kunna posta ditt inlägg.