Jaguar I-Pace med ljud

Från och med den 1 juli får nya elbilar inte vara ljudlösa i lägre hastigheter. Detta då en ny EU-regel började att gälla vid halvårsskiftet.

Det måste höras att en bil kommer. Det är det grundläggande trafikkravet som EU nu har infört. Därför kommer nu alla nya elbilar, ett segment vars signatur varit ljudlös färd, ha ett ljud. Kravet är att ljudet ska vara på minst 56 decibel när fordonet (måste ha fyra eller fler hjul) färdas i 20 km/h eller långsammare. Skälet är att uppmärksamma omgivningen att ett fordon kommer åkandes.

Ljudet, som produceras via AVAS (Acoustic vehicle alert system), ska vara liknande det som kommer från en traditionell förbränningsmotor. Därtill så ska det även vara av sådan karaktär att det ger fotgängare en föraning om vad fordonet gör. Det vill säga accelererar, backar, bromsar in.

AVAS är inget nytt, men fram till den sista juni var det tillåtet för biltillverkare att låta kunder stänga av ljudet – numera är det inte tillåtet. Om två år kommer regleringen att ha slagit igenom fullt ut – och då måste samtliga eldrivna fordon låta om de körs i under 20 km/h.

Räkna med att det kommer att bli en spännande ljudkuliss i framtidens städer.

Källa ovan: Ny Teknik av: Felix Björklund

Nu har biltillverkaren Jaguar tillverkat sitt egna ljudspår och det sitter i den annars tysta elbilen I-Pace. Ingenjörerna på Jaguar lade ner fyra års utvecklingsarbete för att ta fram ett godtagbart läte. De berättar att deras första försök att skapa ljud inspirerat av en scfi-fi-farkost fick läggas på hyllan då gångtrafikanterna reagerade med att titta upp i himlen istället för på vägen när fordonet närmade sig.

Ljudet från I-Pace kommer från en högtalare bakom grillen. Det kan inte kopplas ur och hörs bara i hastigheter upp till 20 kilometer i timmen. Tonen ändrar läge och volym utifrån bilens hastighet och i backningsläget hörs en pulserande varning.

Källa ovan: Vi Bilägare av Maria Dahlin
Lyssna på hur I-Pace låter i videoklippet här nedanför.