Se över dina däck/hjul!

Sommardäck, vinterdäck och fälgar betyder otroligt mycket för körupplevelsen och det visuella när det gäller din Jaguar eller Land Rover. För att inte tala om säkerhet och komfort.

Vi säljer endast kända kvalitetsmärken av sommardäck och vinterdäck. Det är viktigt för oss att ge dig en bra produkt som ska fungera i många härliga mil. Vi hjälper dig med sommardäck, vinterdäck och fälgar oavsett bilmärke till bra priser.

Vi tar också ansvar med hållbar återvinning av dina uttjänta sommardäck, vinterdäck. Läs mer nedan.

Däckhotell

Gör det bekvämt för dig. När du skiftar sommardäck, vinterdäck hos oss kan du låta oss förvara dom tills det är dags att skifta igen. Inget släpande på däck fram och tillbaka.

Rätt däck

Rätt sommardäck, vinterdäck och rätt mönsterdjup är livräddande. Gamla däck stelnar med tiden och egenskaperna försämras oavsett mönsterdjup. Hur ser det ut med dina sommardäck och dina vinterdäck? Torra och sprickbildning? Behöver du byta däck? Hör av dig så hjälper vi dig med rätt däck till din bil.

Mönsterdjup

Nya sommardäck har ett mönsterdjup på 7-8 mm. Enligt lag ska det vara minst 1,6 mm på sommardäck.

Nya vinterdäck har ett mönsterdjup på 9 – 10 mm. Enligt lag ska det vara minst 3 mm på vinterdäck.

Bromssträckan och vattenplaningsrisken ökar dramatiskt när mönstret på sommardäck kommer ner till 3 mm och under samt på vinterdäck 5 mm och under. För din säkerhet, byt däck i tid!

Lufttryck

Tänk på lufttrycket för dina sommardäck och vinterdäck:

  • För lågt lufttryck leder till ojämnt slitage samt högre bränsleförbrukning. (Slitage sker på kanterna)
  • För högt lufttryck leder till mindre kontakt med vägen och ojämnt slitage samt innebär högre risk för sladd. (slitage sker i mitten på däcket)

Rätt lufttryck gör att däcken håller längre och därmed bra däckekonomi.

Däckbyte

Boka tid för däckbyte. Sedan kan du lugnt luta dig tillbaka och njuta av din bilfärd oavsett väder och vind. Vi finns här för dig!

Kontakta oss på tel 08-603 37 50 eller maila service@pikab.se så hjälper vi dig att få rätt däck och fälgar till ett bra pris.

Hjulinställning

När du investerar i nya sommardäck, vinterdäck vill vi rekommendera att kontrollera hjulinställningen på din bil. Rätt hjulinställning gör att däcken håller längre och bilens köregenskaper bibehålls.

Vinterdäck

Sommardäck, vinterdäck

Vinterdäck

Krav på vinterdäck, med eller utan dubb, gäller från den 1 december till den 31 mars om vinterväglag råder. Sverige ställer särskilda krav på vilken typ av vinterdäck en bil ska ha när det är vinterväglag. Kraven gäller såväl lätta som tunga fordon som svensk- och utlandsregistrerade fordon.

Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av  vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.

Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S (M.S, M-S, M&S eller Mud and Snow).

Dubbdäck får användas från den 1 oktober till den 15 april. De får också användas under annan tid om det råder vinterväglag.

Minsta tillåtna mönsterdjup på vinterdäck är:
upp till 3,5 ton                          3 milli­meter
mer än 3,5 ton                          5 millimeter

Släp måste också ha vinterdäck. Tänk på att om det råder vinterväglag och dragbilen har dubbade vinterdäck så måste släpet också ha det.

OBS! Det förekommer vinterdäck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck. Det framgår inte av vinterdäcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning. Vi hjälper dig att reda ut frågan.

Mer information hittar du här: Transportstyrelsen >>

Se upp med Centraleuropeiska dubbfria vinterdäck! Dom är inte lämpliga på svenska vägar, dom är anpassade för barmark och högre hastigheter!

Klicka på bilden här intill för förstoring av bilden om skillnaden i bromssträckor på is beroende på dubbat, dubbfritt/friktion och centraleuropeiska däck. bilden visar bromssträckan i olika temperaturer och hur bromssträckan påverkas. Desto närmare +-0 grader desto längre bromssträcka.

Sommardäck

Minsta tillåtna mönsterdjup är 1,6mm

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

”Året runt däck” / ”Allrounddäck”

Detta är tyvärr ett vanligt och felaktigt begrepp. Det finns inga sådana däck som är godkända av de krav på vinterdäck som gäller. Godkända vinterdäck enligt Vägverket ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Det anser inte myndigheterna att sk ”Året runt däck” eller ”Allrounddäck” är. Några kan kalla friktionsdäck för ”allrounddäck” men det är ett felaktigt benämnande. Friktionsdäck är vinterdäck, odubbat.

Sommardäck ska användas på sommaren och vinterdäck ska användas på vintern. Att använda Friktionsdäck/odubbat däck på sommaren är förenat med olycksrisk då däcket inte har de sommaregenskaper som vårt nordiska klimat kräver.

sommardäck temperatur

Hållbar återvinning

Hållbar Återvinning

Pik AB har tecknat avtal för däckåtervinning där däcken kan bli till annat spännande och som hjälper oss att slösa mindre med jordens resurser.

Ett personbilsdäck rullar ca 4,5 år innan det blir utslitet. För att inte slösa mer resurser än jordklotet klarar av så måste materialet i däcken fortsätta göra nytta i samhället i ca 15 år till. Tekniken, användningsområden och efterfrågan finns redan för att låta däcken omvandlas till annan nytta.

Avtal för däckåtervinning är tecknat med SDAB (Svensk Däckåtervinning AB) för återvinning av gummit som blir till något annat spännande. Klicka på länken nedan och läs mer om den spännande utvecklingen.

>>Svensk Däckåtervinning AB